We zetten enkele lesvoorbereidingen in de kijker. Op deze pagina vind je nog meer ideeën en lessenpakketten, uitgewerkt door studenten van Vives en Howest.
Howest
Student: Bjorn Karnier
Docent: Maarten Van Nieuwenhove
‘Wat hangt bij daar te praten’: wie het eerste vers van het gelijknamige gedicht leest, voelt zich vermoedelijk zelf aangesproken. Hoewel al snel duidelijk wordt dat Gezelle zich tot een ‘bruine bie’ richt, vormt de vraag in deze les het vertrekpunt om zelf als dichter in dialoog te treden met de meester zelf. Nadat de leerlingen kennisgemaakt hebben met Gezelles leven en werk, breien ze zelf een vervolg aan het gedicht. Dit alleen, in duo of in groep.
Howest
Studenten: Diana Barée en Louis-Victor Neirinck
Docent: Maarten Van Nieuwenhove
Wie Gezelle zegt, zegt natuur. Om de interesse in poëzie van onze leerlingen aan te wakkeren, kozen we daarom voor een prikkelende aanpak, weg van de schoolbanken: een wandeling in de natuur! Tijdens een volgende les gaan de leerlingen creatief aan de slag met een andere vorm van poëzie: slam poetry. Ze mogen hierbij zelf een gedicht maken, nadat we hun nieuwsgierigheid geprikkeld hebben met allerlei voorbeelden en uitleg hieromtrent.
Howest
Studenten: Sarah De Vos en Mercy Retchmedina
Docent: Maarten Van Nieuwenhove
Van Mastermind tot Instagram: met onze twee lesideeën gaat u in de klas op een innovatieve manier aan de slag met Guido Gezelle. In les één gaat u spelenderwijs dieper in op Het Bietje van Gezelle. Vervolgens kan u aan de hand van een stappenplan zelf een interactieve Instagrampagina aanmaken met diverse opdrachten, die tal van mogelijkheden bieden voor het lesverloop. Wij hopen zo Guido Gezelle op een nieuwe manier in de kijker te plaatsen.
Vives
Studenten: Anouk Frederix en Isolde Mák
Docent: Sofie De Jonckheere
Zzzzz... Is het een vliegtuig? Is het een insect? Is het een Guidootje? Voel je het kriebelen? Begint het al te jeuken? Fijn. Kom dan mee en duik in de wonderbaarlijke wereld van Gezelles muggen. Spring met ons mee. Je zal zien dat Guido een hippe priester was met een visionaire blik op mens en natuur. Ook benieuwd welke gedurfde dichtvorm we aan dit gedicht gelinkt hebben? Waar wacht je op?
Vives
Studenten: Bart Soens en Armin Diet
Docent: Sofie De Jonckheere
Guido Gezelle had een passie voor taal en gebruikte veel authentieke woorden. Een aantal van die woorden willen we zeker in de kijker zetten. Zodra leerlingen vertrouwd zijn met het gedicht, vragen we hen om de betekenis duidelijk te maken aan de hand van een rapsong. Hierin verwerken ze een emotie die het gedicht bij hen oproept en maken ze gebruik van authentieke woorden, net zoals Guido Gezelle dat deed.