Communicatie via taal en beeld tussen jongeren en personen met dementie. Kunstonderwijs 3e en 4e jaar.
Jongeren communiceren via taal en beeld met personen met dementie. Deze mensen kunnen misschien niet meer schrijven, maar wel nog beelden herkennen en benoemen.
Via wekelijkse weg-en-weer reisboekjes tussen twee klassen met telkens 15 leerlingen en de cursisten met dementie starten we een communicatielijn waaruit een beeldend proces groeit tussen jongeren en personen met dementie. De atelierboeken zijn een werk in proces.
De personen met dementie maakten reliëfwerk geïnspireerd op de waterbeweging in het gedicht Het Schrijverke en de zwanen op de reitjes. Hoe zien zij water en welke tekst willen ze erbij? Ze vullen zelf het thema water en tekst in volgens hun gevoels- en leefwereld. Woorden worden gestuurd door een herinnering en de schrijvende hand. Het zijn abstracte en figuratieve werkjes vol overgave gemaakt. De leerlingen Beeldatelier maken een aantal boetseerwerkjes van Gezelles waterding.