Hét hoogtepunt van 2024 voor de erfgoedbibliotheek was ongetwijfeld het project ‘Vrouwen van papier’. Dit door de Vlaamse Overheid gesubsidieerde project zette Gezelles vrouwelijke correspondenten in de kijker. Gezelle correspondeerde met 200 vrouwen, van barones tot fabrieksmeisje, van biechteling tot familielid.
Met een tentoonstelling, een magazine, een podcast, stadswandelingen, literaire salons, workshops en projecten voor het onderwijs bracht het Gezellearchief de verhalen van deze historische vrouwen naar het brede publiek. De vrouwen leefden honderdvijftig jaar geleden, maar de thema’s in hun brieven zijn van alle tijden: migratie, sociale verhoudingen, de positie van de vrouw, zorg, geloof, mentale problemen, politiek, de natuur. Er zijn opvallend veel raakvlakken met vandaag.
Twintig kunstenaars, auteurs en dichters lieten zich inspireren door Gezelles vrouwelijke correspondenten. In de tentoonstelling werden archief- en museumstukken – uit de collectie van het Gezellearchief, aangevuld met werken van 17 bruikleengevers – gecombineerd met nieuw werk van onder meer Delphine Lecompte, Gaea Schoeters, Aya Sabi, Nuala O’Connor, Nina Van denbempt, Sammy Slabbinck – die ook instond voor het campagnebeeld – en vele anderen. De expo kon rekenen op heel wat nationale persaandacht (o.a. Pompidou op Klara, VRT NWS, Radio 1, De Standaard,…). 2100 mensen bezochten de tentoonstelling met erfgoedstukken in de Van Ackerzaal. Voor het hedendaagse luik, beneden in Hoofdbibliotheek Biekorf, telden we 9600 bezoekers. De bezoekers kwamen uit heel België. Er waren ook enkele buitenlandse bezoekers (uit Duitsland, de VS, Nederland, Frankrijk, Portugal en Maleisië).
Nog enkele opmerkelijke cijfers: