Samen met de leerkrachtenopleidingen van Vives en Howest, het Poëziecentrum en de hedendaagse dichteres Lies Van Gasse gingen we op zoek naar originele invalshoeken en werkvormen om Guido Gezelle aan te brengen in het secundair onderwijs. Na drie workshops gingen studenten Nederlands 3de jaar Vives en 2de jaar Howest onder begeleiding van hun docenten aan het werk met de insectengedichten van Gezelle.
De studenten brachten een bezoek aan het Guido Gezellearchief en maakten er kennis met enkele bijzondere stukken. Ze lieten zich inspireren door historische boeken, poëziehandschriften, brieven, taalkundige verzamelingen en andere objecten uit het Gezellearchief. De studenten analyseerden hoe de erfgoedstukken een meerwaarde kunnen bieden en geïntegreerd kunnen worden in hun lesmateriaal.
De studenten kregen in het Poëziecentrum een overzicht van de ruimere literaire context via een infosessie ter plaatse. Zo ontdekten ze hoe Gezelle andere dichters geïnspireerd heeft en nog steeds inspireert.
De Openbare Bibliotheek Brugge bracht de studenten in contact met een hedendaagse dichteres en kunstenares, Lies Van Gasse. In een workshop belichtte zij Gezelle vanuit de praktijk. Ze toonde wat je concreet kunt doen met de beelden, kleuren, muzikaliteit en de inhoud van de Gezellegedichten. Ze focuste op de connectie met hedendaagse dichters en originele werkmethodes. Haar eigen creatieve projecten met erfgoed (Hadewijch, Hauser, enz.) kwamen ook aan bod.
Lies van Gasse (1983), is dichter, beeldend kunstenaar en leraar. Ze schreef de bundels Hetzelfde gedicht steeds weer, Brak de waterdrager en Wenteling. Met Brak de waterdrager won ze de prijs van de provincie Oost-Vlaanderen voor poëzie, met Wenteling werd ze genomineerd voor de Pernathprijs. In 2016 werd ze opgenomen in het internationale poëzienetwerk Versopolis. Ze nam de laatste jaren deel aan nationale en internationale poëziefestivals.
Van Gasse profileert zich ook met mengvormen van poëzie en beeld. Zo verraste ze met de graphic poems Sylvia, Waterdicht en Zand op een Zeebed. Met Annemarie Estor zette ze tussen 2009 en 2013 het multimediale poëzieproject Hauser op poten. Voor dit vernieuwende aspect van haar oeuvre, de dialoog tussen woord en beeld, won ze in 2016 de Dirk Martensprijs.
In 2017 publiceerde Lies Van Gasse de bundel Wassende stad, waarmee ze festivaldichter werd op het prestigieuze Poetry Internationalfestival.
Uw browser voldoet niet aan de minimale vereisten om deze website te bekijken. Onderstaande browsers zijn compatibel. Mocht je geen van deze browsers hebben, klik dan op het icoontje om de gewenste browser te downloaden.